V Seminario Internacional de Experiencia del Paciente de QuirónsaludV Seminario Internacional de Experiencia del Paciente de Quirónsalud

L'Auditori de l'Hospital Quirónsalud Barcelona ha acollit aquest dijous, 24 d'octubre, la V edició del Seminari Internacional d'Experiència del Pacient del Grup Quirónsalud. En aquesta edició, que ha comptat amb més de 500 assistents tant de forma presencial com online, han estat el significat de la Medicina basada en el valor i el paper cada cop més participatiu del pacient en les seves necessitats de salut. Es van explorar els desafiaments i les oportunitats que sorgeixen en adoptar un enfocament amb el pacient al centre, així com les millors pràctiques i estratègies per a la seva implementació.

L'experiència del pacient és un eix estratègic del compromís del Grup amb excel·lència i millora contínua. Així, durant el Seminari, l'obertura del qual va ser presidida per Juan Antonio Álvaro de la Parra, director general d'Operacions de Quirónsalud, es va debatre sobre la medicina basada en valor i el seu enfocament en la qualitat i l'efectivitat de l'atenció. Un model que prioritza proporcionar cures que generin els millors resultats de salut, adaptats a les necessitats individuals de cada pacient, optimitzant alhora els recursos disponibles.

A la Medicina basada en valor, l'experiència del pacient adquireix un rol central, enfocant la pràctica clínica cap als valors i preferència dels pacients, cosa que és important per a ells, més enllà dels resultats clínics clàssics.

En aquest sentit, la Dra. Cristina Caramés, directora corporativa Assistencial i de Recerca de Quirónsalud, ha destacat la importància de "posar el pacient al centre de tot allò que fem, compartint experiències de medicina basada en valor i coneixements que ens permetin seguir millorant la qualitat assistencial i l'experiència del pacient". En aquest sentit, ha afegit Nuria Díaz Avendaño, directora corporativa de Qualitat i Experiència del Pacient de Quirónsalud, trobades com aquesta "brinden l'oportunitat de compartir bones pràctiques entre els millors experts a nivell mundial i Quirónsalud, i així continuar innovant a la nostra atenció sanitària per millorar la qualitat de vida dels nostres pacients".

En aquesta edició, la trobada ha comptat amb tres ponents internacionals de primer nivell amb una àmplia experiència en diferents àmbits en la millora de l'experiència del pacient. D'una banda, la Dra. Laura Cooley, conferenciant i editora en cap de la revista The Journal of Patient Experience, dedicada a promoure investigacions i pràctiques que milloren l'experiència del pacient en l'àmbit de la salut. Durant la seva intervenció va centrar el debat sobre el significat de medicina basada en el valor. L'enfocament en valor implica proporcionar una cura d'alta qualitat que resulti en millores tangibles en la salut i el benestar dels pacients. Tingueu en compte els resultats que són més importants per als pacients, com la qualitat de vida, l'alleujament dels símptomes o la capacitat de portar una vida normal, no només els indicadors clínics tradicionals. Així mateix, va compartir dades que confirmen com les organitzacions amb excel·lents qualificacions en experiència de pacient són més eficients en els seus processos.

Per la seva banda, la Dra. Rosemary Laird, professora associada al Departament de Geriatria de l'Escola de Medicina de la Universitat Estatal de Florida (Estats Units) i fundadora i directora mèdica en cap de Navigating Aging Needs (NAN), ha explicat com dominar la Medicina basada en el valor posant focus en l'experiència de pacient. Per finalitzar, el Seminari va comptar amb la participació de Dove Debronkart conegut mundialment com a "e-Patient Dave", un destacat defensor de l'apoderament dels pacients i la medicina participativa. Va saltar a la fama internacional després de sobreviure a un càncer renal en estadi IV el 2007. Durant la conferència va compartir la seva experiència personal en què, després de ser diagnosticat del càncer, va investigar la seva malaltia a internet i va connectar amb comunitats d'altres pacients, cosa que va ser clau en la recuperació. La seva experiència va ressaltar el valor que els pacients estiguin informats i participin activament en les decisions sobre la seva salut, cosa que defineix el concepte d'e-Patient: pacients compromesos, empoderats i equipats amb informació. Una intervenció que va inspirar tots els professionals sanitaris assistents a advocar per una assistència més col·laborativa, centrat en el pacient.

A més a més, durant la trobada es van lliurar els Premis a les Millors Iniciatives en Experiència del Pacient, que en aquesta edició han recaigut en un projecte de l'Hospital Universitario de Salamanca, sobre experiència del pacient com a centre del procés en Cardiologia; i un altre de l'Hospital Universitario Infanta Elena, a Valdemoro, sobre com es combat la fragilitat al seu hospital de dia de Geriatria.